Home Noutati

Respectarea vietii private a europenilor va reprezenta o mare provocare in urmatorul deceniu, declara un membru al Comisiei Europene

Viata noastra privata se confrunta cu noi provocari: publicitatea comportamentala se poate folosi de istoricul cautarilor noastre pe internet pentru o mai buna promovare a produselor, site-urile de socializare accesate de 41,7 milioane de europeni permit difuzarea publica a datelor cu caracter personal, cum ar fi fotografiile, iar cu ajutorul celor 6 milioane de cipuri inteligente utilizate in momentul actual ni se poate urmari orice miscare. Comisia Europeana a avertizat astazi, cu ocazia Zilei protectiei datelor, ca normele cu privire la protectia datelor trebuie actualizate, astfel incat sa se poata tine pasul cu progresele tehnologice si sa se garanteze dreptul la respectarea vietii private, certitudinea juridica pentru industrie si adoptarea de noi tehnologii. Conform normelor UE, datele cu caracter personal nu pot fi utilizate decat in scopuri legitime si doar cu consimtamantul prealabil al persoanei respective. Acum ca Tratatul de la Lisabona si Carta drepturilor fundamentale au intrat in vigoare, Comisia a afirmat astazi ca doreste sa elaboreze un cadru normativ clar si modern, aplicabil in intreaga Uniune Europeana, care sa garanteze un inalt nivel de protectie a datelor cu caracter personal si a vietii private, incepand cu reforma Directivei UE din 1995 privind protectia datelor cu caracter personal.

„Normele UE sunt destinate sa protejeze datele cu caracter personal ale fiecarui cetatean. Comisia Europeana si-a dovedit angajamentul de a asigura deplina respectare a acestor norme de catre toate cele 27 de state membre. Chiar daca inovarea este importanta in societatea contemporana, ea nu ar trebui sa se faca pe seama dreptului fundamental la viata privata al cetatenilor. Trebuie sa ne asiguram ca normele generale cu privire la protectia datelor sunt in pas cu noile tehnologii si ca sunt destul de cuprinzatoare incat sa respecte cerintele Tratatului de la Lisabona”, a declarat Viviane Reding, Comisarul UE pentru Societatea Informationala si Media. „Normele UE trebuie sa permita fiecarui cetatean sa se bucure de dreptul sau de a fi informat cu privire la situatiile in care datele sale cu caracter personal pot fi utilizate in mod legal, in orice domeniu al vietii, fie ca este vorba de imbarcarea la bordul unui avion, fie ca este vorba de deschiderea unui cont bancar sau de navigarea pe internet, si sa aiba dreptul de a se opune utilizarii datelor respective atunci cand doreste. 

Cu ocazia celei de-a patra Zile a protectiei datelor organizata anual, Comisia Europeana a declarat ca masurile pe care le aplica in materie de tehnologie internet sunt necesare in toate sectoarele economice si sociale pentru a proteja viata si datele cu caracter personal ale europenilor. 
In acest scop, Comisarul Reding a anuntat ca va propune modernizarea normelor UE privind respectarea vietii private, pe baza nomelor cu caracter general in vigoare din 1995 (Directiva privind protectia datelor cu caracter personal) si a normelor specifice in materie de telecomunicatii si internet (normele privind confidentialitatea comunicatiilor electronice ). 

Aceste norme imbunatatite se vor aplica cu fermitate in toate domeniile de politica si in cadrul tuturor acordurilor internationale, fie ca este vorba despre noile tehnologii, despre drepturile consumatorului sau despre siguranta publica.  

In 2009, Comisia a luat o serie de initiative pentru a garanta ca respectarea vietii private evolueaza in acelasi ritm cu tehnologia:

  • O Recomandare privind introducerea etichetelor inteligente (smart tags) pentru identificarea prin radiofrecventa (RFID) in produse cum ar fi abonamentele de autobuz propune ca dispozitivele de acest gen utilizate in comertul cu amanuntul sa fie dezactivate automat daca, la cumpararea unui produs cu eticheta, consumatorul nu solicita in mod explicit ca aceasta sa ramana activa (IP/09/740).   
  • In februarie 2009, Comisia a intermediat un acord intre 18 (20 din iunie) companii importante detinatoare de retele sociale, prin care se urmarea imbunatatirea sigurantei si a protectiei vietii private a minorilor pe site-urile de socializare in retea, cum ar fi Facebook (IP/09/232). Luna viitoare, cu ocazia Zilei pentru un internet mai sigur 2010, Comisia va prezenta un raport cu privire la progresele inregistrate, in care va evidentia, de exemplu, numarul companiilor care au luat masuri pentru ca profilurile persoanelor sub 18 ani sa fie private si inaccesibile prin cautare implicita.
  • Ca urmare a propunerilor Comisiei, noile norme UE in domeniul telecomunicatiilor obliga furnizorii de servicii de comunicatii, cum ar fi internetul, sa avertizeze autoritatile atunci cand incalcarea normelor de securitate duce la pierderea sau utilizarea abuziva a datelor cu caracter personal (MEMO/09/513). Aceste norme consolideaza dreptul consumatorilor de a fi informati atunci cand se stocheaza sau se acceseaza internet cookies pe computerele lor.
  • La 14 aprilie 2009, Comisia a actionat in justitie Regatul Unit (IP/09/570), ca reactie la ingrijorarile cetatenilor starnite de faptul ca furnizorii de internet din aceasta tara realizau teste de publicitate comportamentala (PHORM) prin care se analiza istoricul cautarilor lor pe internet. Comisia a avertizat Regatul Unit de faptul ca legislatia sa in domeniul confidentialitatii telecomunicatiilor nu respecta normele UE in ceea ce priveste consimtamantul utilizatorului la interceptarea comunicatiilor, sanctiunile acordate pentru interceptarea ilegala si supravegherea activitatilor de interceptare. Cauza a intrat in faza a doua la 3 noiembrie 2009 (IP/09/1626). Daca Regatul Unit nu rezolva in mod satisfacator problemele ridicate de Comisie, cauza poate fi inaintata Curtii Europene de Justitie.
  •  

Context
Protejarea vietii private si a datelor cu caracter personal constituie unul dintre drepturile omului prevazute la articolele 7 si 8 din
Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene.

Directiva UE privind protectia datelor cu caracter personal din 1995 stabileste principiile generale de armonizare a normelor nationale ca, de exemplu, cazurile in care pot fi utilizate datele cu caracter personal si drepturile persoanelor ale caror date sunt utilizate. Potrivit acestor principii, consimtamantul unei persoane pentru utilizarea datelor sale cu caracter personal trebuie dat in mod liber, explicit si in perfecta cunostinta de cauza.

Site-ul internet al Comisiei Europene dedicat protectiei datelor cu caracter personal:http://ec.europa.eu/justice_home/fsj/privacy/ 

Directiva UE asupra confidentialitatii si comunicatiilor electronice din 2002 stabileste principii pentru sectorul telecomunicatiilor. si protejeaza confidentialitatea comunicatiilor, cerand statelor membre ale UE sa interzica interceptarea si supravegherea fara consimtamantul utilizatorilor [articolul 5 alineatul (1)] sau fara autorizatie legala. 

Mesajul dnei Viviane Reding cu privire la protejarea vietii private (video): http://ec.europa.eu/commission_barroso/reding/video/20090414/index_en.htm

Utilizarea datelor de catre institutiile si organismele UE este reglementata prin Regulamentul (CE) nr. 45/2001 privind protectia datelor. In ceea ce priveste cooperarea politieneasca si judiciara in materie penala, protectia datelor cu caracter personal este reglementata, la nivelul UE, prin Decizia-cadru 2008/977/JAI.  

In 2007, Consiliul Europei a instituit Ziua protectiei datelor pentru a explica ce tip de date cu caracter personal se colecteaza si de ce, precum si pentru a informa cetatenii in legatura cu drepturile si responsabilitatile ce le revin in aceasta privinta.

Ziua protectiei datelor http://dpd.eun.org/web/guest/home.

Informarea transparenta si educatia financiara – primii pasi in protectia consumatorilor de servicii financiare

www.bugetulfamiliei.ro, un instrument util in gestionarea bugetelor familiale, a fost relansat

Bucuresti, 15 martie 2010 – Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania) a organizat astazi cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor o dezbatere pe tema educatiei financiare din Romania.

Evenimentul face parte din programul national de educatie financiara Bugetul Familiei, desfasurat sub patronajul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, cu sprijinul Comisiei pentru Supravegherea Sistemului de Pensii Private si derulat in colaborare cu Centrul European al Consumatorilor Romania si compania de credite de consum Provident Financial Romania.

Cu aceasta ocazie, APC Romania a anuntat relansarea site-ului web www.bugetulfamiliei.ro, care a fost complet restructurat. Site-ul le ofera acum romanilor mai multe instrumente practice de calcul al bugetului personal, familial precum si sfaturi utile despre cum pot evita situatiile de supraindatorare. Pe langa informatiile redactate de catre specialisti intr-un limbaj accesibil si usor de inteles, site-ul le ofera vizitatorilor acces la experti financiari, care le vor raspunde in doar cateva ore intrebarilor legate de buget si finante personale.

„O provocare sociala cum este imbunatatirea nivelului de cunostinte financiare necesita implicarea mai multor actori, atat din randul autoritatilor, cat si din mediul privat si mass-media. De aceea, apreciem in mod deosebit eforturile programului national Bugetul Familiei si suntem oricand gata sa contribuim cu expertiza pe care o avem in domeniul protectiei consumatorilor,” a declarat Constantin CERBULESCU, Presedinte Autoritatea Nationala Pentru Protectia Consumatorilor.

„Asociatiile de protectia consumatorilor din intreaga lume au ales 2010 ca fiind anul drepturilor consumatorilor de servicii financiare. In acest context, informarea transparenta si educatia financiara reprezinta primii pasi in asigurarea acestor drepturi. APC Romania va continua in acest an seria de dezbateri publice sub sigla Bugetul Familiei in cele mai importante orase din tara si va organiza sesiuni de pregatire pe tema educatiei financiare pentru organizatiile neguvernamentale care ofera asistenta familiilor defavorizate,” a declarat Costel STANCIU, Presedinte APC Romania.

„Sprijinirea programelor de educatie financiara reprezinta o prioritate pentru Provident Financial Romania. Suntem convinsi ca un nivel ridicat al intelegerii conceptelor financiare ajuta consumatorii sa isi gestioneze mai eficient bugetele familiale, un lucru cu atat mai important in contextul economic actual. Incurajam autoritatile, societatea civila si mass-media sa se implice in astfel de initiative atat in beneficiul consumatorilor, cat si pentru o dezvoltare sanatoasa a industriei de servicii financiare. De aceea, punem la dispozitia acestora intreaga expertiza a grupului britanic International Personal Finance din care facem parte”, a declarat Russell Johnsen, directorul general al Provident Financial Romania.

In 2009, au fost organizate patru dezbateri publice sub sigla Bugetul Familiei in tara, la care au participat peste 100 de autoritati, ONG-uri si jurnalisti si care au generat peste 40 de materiale de presa. In plus, peste 68.000 de utilizatori au vizitat www.bugetulfamiliei.ro, peste 450 de intrebari din domeniul financiar au primit raspunsuri de la experti si peste 5.800 de romani au folosit calculatoarele de buget disponibile pe site.

Cum se fac plati online cu cardul in siguranta?

Utilizarea cardului pentru a face plati pe internet poate fi realizata in conditii sporite de securitate numai in conditiile in care clientii urmeaza cateva reguli simple. Cea mai importanta este inrolarea cardului in sistemul 3D Secure si utilizarea lui numai pe site-uri securizate.

Prima regula este verificarea faptului ca site-ul comerciantului este securizat. Aceasta se poate vedea cautand simbolul sub forma de lacat sau cheie afisat de browser-ul utilizat sau verificand adresa de web, care trebuie sa inceapa cu “https://”, (in loc de mai comunul “http://)”.

De mentionat ca nu este neaparata nevoie ca adresa magazinului online sa inceapa cu https://, de foarte multe ori aceasta tehnologie fiind folosita numai pentru pagina de plata. Asadar, cand ajungeti la procesul de efectuare a platii, trebuie verificat acest detaliu.

Apoi, Internetul reprezinta o sursa uriasa de informatii, iar de cele mai multe ori puteti gasi comentarii despre respectivul comerciant pe diverse forumuri. Informatiile nu sunt intotdeauna folositoare, dar de multe ori pot fi. Astfel, posesorii de carduri se pot asigura inca o data ca au de-a face cu un magazin online serios.

Cele de mai sus sunt aplicabile oricarui comerciant online si este recomandabil sa le aplicati de fiecare data cand doriti sa cumparati ceva de pe Internet.

Standardul 3D Secure trebuie sa devina o regula

In plus fata de acestea, exista standardul 3D Secure, un standard de securizare a tranzactiilor online adoptat de organizatiile internationale de carduri si utilizat de foarte multe banci si comercianti. Tehnologia 3D Secure permite securizarea tranzactiilor online intr-un mod similar cu cele din comertul traditional.

Asa cum la plata cu cardul la un POS vi se solicita introducerea codului PIN, in sistemul 3D Secure vi se va solicita introducerea unei parole pe care o stiti numai dvs. Organizatiile Internationale de Plata au denumiri comerciale diferite pentru aceasta tehnologie (ex. MasterCard isi denumeste serviciul MasterCard SecureCode™).

Pentru a tranzactiona in sistemul 3D Secure, este nevoie ca atat comerciantul, cat si cardul sa fie inrolate in acest sistem. In Romania sunt multe banci care ofera acest serviciu clientilor lor, in timp ce numarul comerciantilor din sistem este foarte mare, atat in Romania (unde aproape toti sunt inrolati), cat si la nivel european si mondial.

Pentru a intelege daca un comerciant suporta aceasta tehnologie trebuie sa gasiti pe site (de regula pe prima pagina si pe pagina de plata) siglele organizatiilor internationale de carduri (dupa cum am spus mai sus, una dintre ele este MasterCard SecureCode™).

La randul lor, posesorii de carduri trebuie sa isi inroleze si ei cardul. Pentru aceasta, trebuie sa contacteze institutia emitenta. Dupa ce s-au inscris si si-au creat propria parola, institutia financiara le va cere sa indice aceasta parola de fiecare data cand fac cumparaturi pe un magazin online inrolat 3D Secure.

Atunci cand faceti cumparaturi pe un site protejat, pasii care trebuie urmati sunt simpli:

1. Completati datele cardului in pagina de plata.
2. Daca atat cardul cat si magazinul sunt inrolati in 3D Secure va aparea o a doua fereastra, a institutiei financiare emitente a cardului, care va cere introducerea parolei SecureCode. In aceasta fereastra veti vedea, pe langa sigla bancii dvs. si un mesaj de intampinare pe care l-ati definit cand v-ati inrolat cardul. Scopul acestui mesaj este de a va asigura ca atunci cand va este afisata aceasta pagina ea este autentica, fiind furnizata de banca dvs. emitenta.
3. Parola este confimata de institutia financiara emitenta si procesul de cumparare se incheie.

Foarte important, trebuie sa stiti ca, asemeni codului PIN, parola MasterCard SecureCode™ nu trebuie divulgata nimanui.

In concluzie, interesati-va despre comerciantul de unde vreti sa cumparati, verificati securitatea paginii de plata (lacatelul, cheita sau https://) si cautati cu preponderenta comercianti inrolati in 3D Secure.

Gabriel Ghita este Business Development Manager pentru Europa Centrala si de Est la MasterCard Europa

Sursa www.conso.ro


Site realizat cu mândrie de graficaro.net - servicii de creare site