Home Noutati

Comisionul de incasare: bani aruncati pe geam!

Multi clienti platesc bancilor comisioane la incasarea banilor in cont, desi ar putea obtine acest serviciu gratuit daca ar alege o alta banca. De cativa ani, de la introducerea sistemului electronic de plati a devenit posibil ca sumele intrate in cont sa fie scutite de comisioane. Unele banci nu doresc sa renunte la vechile obiceiuri.
Sunt dese cazurile cand clientii trebuie sa plateasca un comision atunci cand le intra bani in cont, in urma unui transfer interbancar sau intrabancar. Asa cum turistii plateau taxa de intrare in statiunea Mamaia, unii clientii achita bancii comision la alimentarea contului.

De exemplu, BRD percepe un comision de 2 lei pe operatiune pentru incasarile intrabancare in lei, iar pentru cele interbancare – comisionul ajunge pana la 10 lei, in functie de suma incasata.
La fel se intampla si in cazul Volksbank, care percepe comisioane cuprinse intre 1,7 lei si 22 lei pentru incasarile interbancare in lei. Şi RBS percepe 0,95 lei pe operatiune la incasarile care depasesc 50.000 lei. OTP opreste 3 lei la fiecare incasare, Raiffeisen Bank – intre 3 si 7 lei, iar Banca Transilvania – intre 2,7 lei si 18 lei, in functie de suma transferata.

Lista este completata cu Bancpost. Comisionul pentru incasarile in lei ajunge la 22,5 lei pe operatiune (in functie de suma transferata), iar la valuta  – acesta este de 0,2%, minim 20 euro dar nu mai mult de 200 euro.

Operatiunile sunt gratuite
Toate aceste comisioane pot fi insa evitate, deoarece multe alte banci  – BCR, UniCredit, Banca Romaneasca, Alpha Bank, Millennium Bank – ofera acest serviciu in mod gratuit, asa cum ar fi normal sa se intample peste tot.

Comisionul de incasare ar fi trebuit sa dispara cu multi ani in urma, o data cu introducerea sistemului electronic de plati. Acesta a permis ca intreg costul unei transfer interbancar sa fie suportat de catre platitor, eliminandu-se comisioanele suportate de beneficiari.

Sistemul electronic de plati ar fi trebuit sa incurajeze tranzactiile in lei, deoarece se reduc semnificativ costurile. Tarifele unor banci arata insa ca operatiunile in lei sunt chiar mai costisitoare decat cele in valuta. Banca Transilvania, BRD, Raiffeisen sau Volksbank taxeaza doar incasarile in lei, nu si pe cele in moneda straina.

Inca de acum 10 ani, Uniunea Europeana facea demersuri in vederea eliminarii acestui comision chiar si in cazul platilor transfrontaliere din spatiul comunitar. “Tranzactiile in care platitorul suporta toate costurile ar trebui sa fie regula daca nu se precizeaza altfel. Intermediarii sau bancile care primesc banii nu ar trebui sa solicite alte comisioane beneficiarilor”, se explica intr-un raport al Comisiei Europene privind platile in UE.

Se percep comisioane, desi banii raman in banca!
Un alt paradox la noi este perceperea de comisioane si la incasarile intrabancare. Aici banii nici macar nu pleaca din banca, deoarece se face un simplu transfer dintr-un cont in altul. In mod normal, nici macar platitorul nu ar trebui sa achite comisioane, ca sa nu mai vorbim de beneficiar!

Clientii BRD platesc insa 2 lei pentru fiecare incasare intrabancara in moneda locala, in timp ce la multe alte banci aceste transferuri nu sunt comisionate.

Şi la RBS percepe comision pentru transferurile intrabancare, de aceasta data, la cele in valuta. Banca isi opreste 10 euro pe operatiune la transferurile intre clientii sai.

 

Banca
Comision la incasare in lei
interbancar
intrabancar
Banca Transilvania
2,7 lei-18 lei
1,5 lei-8 lei
Bancpost
3,5 lei-22,5 lei
-
BRD
3 lei-10 lei
2 lei
OTP Bank
3 lei
-
Raiffeisen Bank
3 lei-7 lei
-
RBS
0,95 lei (pentru sume > 50.000)
-
Volksbank
1,7 lei-22 lei
-
 Sursa www.conso.ro

Statul a subventionat 256 de locuinte construite prin credit in 2009

In 2009, 256 de familii de tineri au beneficiat de subventia de maxim 15.000 euro de la stat pentru constructia unei locuinte prin credit. Cele mai multe solicitari au venit din zona Moldovei si din sectorul 6 al Capitalei, unde statul a pus umarul la constructia a 117 imobile. In total, sumele acordate au ajuns la peste 10 milioane lei.

In anul 2009 au fost acordate de la bugetul de stat, prin Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDTR), un numar de 256 de subventii pentru construirea de locuinte prin credit. Beneficiarii acestor sume sunt tinerii pana in 35 ani care nu au mai detinut nicio locuinta anterior sau familiile evacuate.

Moldova si sectorul 6 au luat 90% din subventii

Din cele 256 de subventii acordate anul trecut, 117 au fost acordate pentru constructia de locuinte in sectorul 6 al Capitalei, 72 in judetul Bacau si 32 in judetul Neamt, conform datelor furnizate de MDRT. Restul judetelor au beneficiat de un maxim de 4 subventii.

“Fondurile de la bugetul de stat aprobate initial pentru program in 2009 au fost de 5 milioane lei. In luna noiembrie a anului 2009, fondurile alocate programului au fost suplimentate, valoarea totala a fondurilor in anul 2009 fiind de 10,25 milioane lei”, au precizat pentru Conso.ro reprezentantii MDRT. Suma a fost utilizata aproape integral, la finalul lunii decembrie ramanand doar 377 de lei nealocati.“Nu au fost cazuri de acordare a subventiei pentru locuinte finantate prin Programul Prima Casa”, au mai precizat reprezentantii MDRT.

Pentru 2010, bugetul prevazut este de 5 milioane lei insa, ca si in anul anterior, nu se exclude o posibila suplimentare ulterioara, in functie de solicitarile primite. Cuantumul subventiei ce poate fi obtinuta a ramas de 30% din valoarea costul constructiei, dar cel mult 15.000 euro.

Cum se poate obtine subventia?

Subventia pentru constructia de locuinte este acordata tinerilor pana in 35 ani, care nu au mai detinut niciodata o locuinta sau, in cazul in care au detinut, aceasta nu a fost mai mare de 50 mp. De asemenea, nici membrii familiei acestuia nu trebuie sa detina sau sa fi detinut o locuinta in proprietate.

Pot primi subventie si persoanele sau familiile ramase fara adapost, cele evacuate din locuinte situate in constructii expuse unui risc major, cum ar fi alunecarile de teren, seismele, inundatiile sau chiriasii din locuinte ce fac obiectul unor legi de restituire. Subventia este acordata numai in situatia in care finantarea locuintei se face prin credit ipotecar pentru constructie, inclusiv prin programul Prima Casa. Nu se accepta constructia in regie proprie, ci numai cu o firma specializata.

Cererile de subventie se adreseaza consiliilor locale din raza administrativ-teritoriala in care sunt amplasate terenurile pe care urmeaza sa se construiasca imobilul, iar decizia de a acorda subventia tine de consiliile locale. Solicitarile se depun, de regula, inainte de incheierea contractului de credit cu institutiile financiar-bancare.


Sursa:www.conso.ro

Persoanele fizice pot deveni agenti de vanzare pentru fonduri mutuale

Persoanele fizice pot deveni agenti de distribuire a unitatilor de fond, conform modificarilor aduse la regulamentul privind functionarea fondurilor mutuale. Pana acum, singurele canale alternative de distributie erau bancile sau societatile de brokeraj, la care s-a adaugat recent si internetul.
Agentii trebuie sa lucreze cu o singura societate de administrare, in baza unui contract. Ei vor trebui sa fie autorizati de catre Comisia Nationala de Valori Mobiliare (CNVM).

Administratorii de fonduri spun insa ca punerea in practica este mai dificila. Motivul principal sunt costurile ridicate pe care le presupune angajarea unor astfel de agenti.
“Desi este adevarat ca plata comisionului datorat agentului se face la succes (nr – cand se incheie un contract de adeziune), nu trebuie neglijate nici costurile cu instruirile pe care trebuie sa le sustinem, cu materialele de publicitate puse la dispozitia acestora, precum si cu autorizarea sau retragerea autorizarii de catre CNVM”, a afirmat presedintele SIRA, Marius Olteanu.

Administratorii de fonduri spun insa ca mult mai avantajoasa ar fi fost colaborarea directa cu brokerii de pensii, credite sau asigurari, evitandu-se astfel o pierdere de bani si timp cu trainingurile ce trebuiesc sustinute.

“Instructiunea CNVM are o alta forma decat s-a propus. Discutiile initiale cu Comisia faceau referire in primul rand la apelarea la brokeri care au acumulat deja o experienta in vanzari”, a explicat si Dorin Danescu, presedintele Star Asset Management.

Comisioanele ar fi oricum prea mici pentru a fi atragatoare

Administratorii de fonduri spun ca si comisoanele care ar urma sa le ofere acestor agenti pentru investitorii atrasi nu ar fi prea mari. Motivul tine de faptul ca nivelul comisioanelor de subscriere este prea mic sau nu se percepe deloc. In acest ultim caz, plata ar urma sa fie facuta din comisioanele de administrare ale fondului.

“Comisioanele care ar reveni agentilor nu cred ca ar fi considerate ca fiind atractive. Cel mai probabil nivelul acestora ar fi destul de mic”, a adaugat Olteanu.

Cu toate acestea, managerii de fonduri nu sunt reticenti in totalitate in fata noului canal de distributie, fiind programate simulari pentru a vedea care sunt costurile reale.

Vanzarea se poate face si prin telefon

Noul regulament permite investitorilor sa se adreseze administratorilor de fonduri si telefonic pentru a-si exprima dorinta de a investi intr-un astfel de produs sau dimpotriva, pentru a-si retrage suma acumulata.

Societatea de administrare este obligatia in acest caz sa pastreze conversatiile telefonice pe o perioada de minim 5 ani. Tranzactia efectiva nu se face decat in momentul in care se face dovada primirii de catre investitor a documentelor fondurilor.

Plata urmeaza apoi sa fie facuta de catre client doar prin ordin de plata, numerarul fiind exclus.


Sursa www.conso.ro


Site realizat cu mândrie de graficaro.net - servicii de creare site