Home Noutati Debitorii cu clauze abuzive în contractele de credit primesc un ajutor nesperat prin Legea 193/2000

Debitorii cu clauze abuzive în contractele de credit primesc un ajutor nesperat prin Legea 193/2000

Judecătorii pot obliga băncile, companiile de utilităţi, supermarketurile să modifice toate contractele cu clauzele abuzive şi să restituie sumele reţinute dacă autoritatea de protecţie a consumatorilor deschide o acţiune pe baza unei decizii definitive obţinute într-un caz similar.
 
Noutatea vine odată cu legea de punere în aplicare a Codului de procedură civilă (76/2012), care modifică în acest sens articolele 12 şi 13 din legea 193/200. Paradoxal, deşi codul urmează să intre în vigoare la 1 februarie, legea de aplicare a sa şi implicit legea 193 modificată produc efecte.
 
În acest momoent, cum legea 193/200 modificată este în vigoare, pentru ca bancherii să obţină încă o dată câştig de cauză, ar trebui ca un grup de parlamentari să vină cu un proiect legislativ prin care să modifice legea. Greu de crezut că acest fapt se va petrece în următoarele două luni, din cauza campanei electorale (aviz amatorilor de a obţine în justiţie reducerea costurilor creditului).
 
Evident,  efectele nu sunt deloc pe placul bancherilor. Într-o scrisoare trimisă de Asociaţia Română a Băncilor, Ministerului Justiţiei şi BNR şi preluată de Ziarul Financiar, bancherii se plâng că “nu numai că nu vor mai avea dreptul să perceapă, pentru viitor, costurile aferente clauzelor declarate abuzive, dar se vor vedea obligate să şi ramburseze tuturor clienţilor respectivele costuri percepute în trecut”, pierderile estimate fiind de 600 milioane euro. În urmă cu mai bine de 2 ani, după un lobby agresiv dezvoltat de bănci şi FMI, autorităţile au îngropat prevederile privind falimentul personal din forma iniţială a OUG 50, care ar fi împiedicat debitorii să rămână datori la bănci şi după ce li se executau silit bunurile, dacă valoarea acestora nu acoperea datoria.
 
În legislaţia românească nu se folosea până acum precedentul, iar când vine vorba de sute sau mii de contracte, impactul poate fi devastator în bilanţuri. Dar nu numai pentru bancheri. Dacă Apa Nova, Distrigaz introduc prevederi abuzive în contracte, fiecare client ar trebui să le dea în judecată pentru a obţine corectarea lor? Să nu uităm că spre deosebire de furnizorii de utilităţi, bancherii au la dipoziţie scoringul. Clienţii pot fi departajaţi prin scoring iar condiţiile de acordare a creditului (dobândă, comision) pot sa difere substanţial, de la caz la caz. Bancherii pot personaliza mai mult contractele de credit pe viitor, pentru a fi afectaţi mai puţin de eventuale hotărâri definitive obţinute de un client sau altul, care să-i oblige la ajustări în bloc ale contractelor-tip.

Pentru mai multe informaţii, accesează rubrica Întreabă expertul.
 
22 noiembrie 2012


Site realizat cu mândrie de graficaro.net - servicii de creare site