Home Noutati Cu ce taxe și impozite ne poate surprinde Guvernul în 2013?

Cu ce taxe și impozite ne poate surprinde Guvernul în 2013?

Anul viitor, bugetul public va trebui să suporte majorările salariale din sectorul bugetar încă din ianuarie, în timp ce pentru 2012 acestea au fost programate în 2 tranșe, în iunie (8%) și decembrie (7,4%). În contextul în care creșterea economică dă semne de oboseală (Guvernul a redus recent prognoza de creștere a PIB de la 1,5% la 1,2%, în timp ce FMI vede doar 0,9%, iar BCR a ajustat-o recent la 0,7%), rata de absorbție a fondurilor europene n-a progresat prea mult, investițiile străine directe sunt la minimul ultimilor ani, iar agricultura va avea o contribuție dezolantă în PIB din cauza secetei, autoritățile trebuie să facă rost relativ repede de venituri suplimentare la buget. Cea mai comodă modalitate ar fi să crească spectaculos rata de colectare a taxelor și impozitelor, dar oare poate fi realistă o asemenea ipoteză în condițiile în care avem experiența rezultatelor modeste din ultimii ani? Rămâne, așadar, să presupunem că va urma o creștere a fiscalității. În ce direcții?
 

  • TVA? Improbabil. Produce o creștere instantanee la capitolul încasări dar nivelul sau este deja foarte ridicat și o noua taxare a consumului (reprezintă peste 60% din PIB) n-ar fi ușor de digerat și ar conduce la evaziune masivă;

 

  • Accize? Greu de crezut. Toată lumea se plânge de mărimea prețului combustibililor, o nouă majorare venită din fiscalitatea crescută este dificil de explicat; asta nu înseamnă că nu e loc de o noua taxare a viciilor - țigări/băuturi alcoolice;

 

  • Impozite pe proprietate? Probabil. Veniturile din taxele pe proprietate sunt venituri ale administrațiilor locale, dar asta nu înseamnă că Guvernul nu poate modifica legea finanțelor publice astfel încât acestea să primească cote mai reduse din anumite venituri colectate de stat (TVA, impozit profit, etc) urmând ca primăriile să încaseze mai mult din impozitele pe proprietate pentru care se majorează plafoanele din prezent. Să recunoaștem, 0,1% din valoarea impozabilă a unei case este cam puțin pentru un impozit pe proprietate, chiar şi în România. Deja Ministerul Finanțelor a început să vorbească de o nouă supra-taxare a proprietății multiple. În acest moment, pentru a doua proprietate se plătește impozit majorat cu 65%, iar pentru a treia un impozit crescut cu 150%, urmând ca pentru următoarele, majorarea să fie cu 300%. Așteptați-vă și la o nouă filozofie privind impozitarea luxului. Dacă există deja impozite pe mașini, bărci de lux, de ce n-am avea și unele pentru case de lux, cu finisaje foarte scumpe? De ce să nu se taxeze şi finisajele ci doar..pereții, ca acum?

 

  • Impozite pe schimburile valutare profitabile? Probabil. Asta a scăpat până acum Fiscului. Te impozitează pentru tranzacții valutare la termen, dar pentru operațiuni la vedere derulate printr-o bancă, nu. 

 

  • Impozit pe moșteniri? Probabil. Deja unele aluzii au fost lansate dinspre MF. Majorarea poate duce costurile moştenirii la concurență cu costurile donației, în cazul fericit, sau cu cele ale unei vânzări - cumpărări clasice, în varianta „hard”.

 

  • Impozit venit/profit? (am în vedere abandonarea cotei unice de 16% și aplicarea unui impozit progresiv). Problematic, şi nu mă refer la un impozit progresiv pornind de la nivelul de 8% și urcând ambițios până la..16%. Cota unică nu este ușor de abandonat din punct de vedere electoral de componența liberală a USL, iar din acest motiv, introducerea impozitului progresiv va fi ultima soluție adoptată.

 
Pentru mai multe informaţii, accesează rubrica Întreabă expertul.
 
20 septembrie 2012
 
 


Site realizat cu mândrie de graficaro.net - servicii de creare site